10 tips om je website te laten vinden

We hebben een tiental tips op een rijtje gezet waarmee je ervoor zorgt dat je website beter gevonden wordt. Deze tips bieden je geen garantie tot een hogere positie in zoekmachines, maar ze zullen de positie zeker niet verslechteren.

Zo weinig mogelijk code

Gebruik zo min mogelijk html code, zorg ervoor dat deze HTML code schoon, semantisch en geldig is.

Logische indeling

Hou de meest logische opzet voor een webpagina aan, ook in de volgorde van je code. Eerst je header, daarna je menu, de inhoud, eventuele zijkanten en tenslotte de footer. Deze opzet geeft je bezoekers een herkenbare opzet. Weinig code en een logische opzet komen de snelheid van laden van je website ten goede.

Valideer je html en css

Valideer je code. Een website zonder fouten in de code is weliswaar geen manier je je site te optimaliseren voor zoekmachines, maar maakt het gemakkelijker voor spiders om je site te indexeren.

Kopteksten h1

Gebruik de koppen zoals ze bedoeld zijn. In een artikel is h1 bedoeld voor de titel van de pagina, niet van de site. Eigenlijk zou je niet meer dan 1 kop h1 moeten gebruiken, als je er meer nodig hebt bedenk dan eens goed wat de reden daarvoor is.

Kopteksten h2 tot en met h6

h2 tot en met h6 gebruik je als ze nodig zijn. h2 meestal voor een ondertitel of een grotere tussenkop, h3 voor tussenkopjes enzovoorts. Kijk als voorbeeld eens op de site van de NYTimes, waar h3, h4 en h5 koppen gebruikt worden.

nytimes

Het title attribuut

Het attribuut ‘title’ is een goede manier om keywords te gebruiken, maar doe het dan wel zodanig dat het past in het daadwerkelijke artikel. Plaats het zelfs alleen maar in de juiste sectie van je site. Het attribuut ‘title’ fungeert als een soort tooltip, dus is erg handig om te gebruiken. Verwar het overigens niet met het element ‘title’, waarmee je de titel van een webpagina bepaalt. Voorbeeld: <a href="index.html" title="Terug naar de homepagina">Home</a>

Het alt attribuut

Bovenstaande geldt trouwens ook voor het ‘alt’ attribuut van plaatjes. Hiermee plaats je alternatieve tekst bij een plaatje. Wanneer je een site hebt over kinderkleding en je hebt een plaatje van een spijkerbroek, dan schrijf je bijvoorbeeld alt=”blauwe jongens spijkerbroek maat 92-98, 30 euro”.

Semantiek in code

Semantiek voor een website is van groot belang. Opsommingen maak je ook echt lijsten met ul en li, of ol bij genummerde opsommingen. Een paragraaf plaats je tussen de p-tags.

Semantiek in id en class

Semantiek geldt ook voor de namen van id en class. Gebruik logische benamingen. Voor het menu gebruik je niet ‘linkerkant’, maar ‘menu’. Een blok met advertenties heet ‘ads’, en de inhoud van de site noem je ‘content’.

En wat doe jij?

Er zijn nog veel meer manieren om aan zoekmachine optimalisatie te doen. De lijst hierboven is een eerste aanzet, welke manieren gebruik jij?

1 Reactie

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *