7 eigenschappen om een website succesvol te maken

Wanneer je een website hebt is het vaak een kwestie van een lange adem om te zorgen dat je website succesvol wordt. Met succesvol bedoel ik dat je bezoekers hebt, dat er andere websites naar jouw site linken en dat je reacties krijgt op je website.
1. Doorzettingsvermogen
2. Planmatig kunnen werken
3. Doelstellingen hebben bepaald
4. Positieve instelling hebben
5. Tijd kunnen indelen
6. Kennis van zaken hebben
7. Duidelijk beeld van je doelgroep

1. Doorzettingsvermogen hebben

Het is geen kwestie van een website opzetten, een paar artikelen schrijven en hopla, er komen bezoekers. Je kunt er vanuit gaan dat het opbouwen van een website, een kwestie van een lange adem is. Je moet geduld hebben. Het aantal bezoekers per dag stijgt maar stukje bij beetje en zal pas op de lange termijn een stijgende lijn tonen. Kijk dus niet alleen naar de volgende dag, maar ook langer vooruit. Hou in de gaten dat je op nul bent begonnen en dat je stapje voor stapje vooruitgang maakt. Soms moet je voor jezelf even door een punt heen als je merkt dat je minder bezoekers hebt gehad dan de dag ervoor. Je moet jezelf er echt toe zetten om weer aan je website te werken en weer verder te gaan. Dat is niet altijd makkelijk, maar het volgende punt geeft je wel een doel.

2. Doelstellingen hebben bepaald

Wanneer je een doel hebt bepaald dan kom je verder. Zo is het bijvoorbeeld handig om te bedenken waar je over een jaar wilt staan met je website. Hoeveel bezoekers wil je dan hebben. Hoeveel tijd wil je dan aan je website besteden en wat wil je bereiken. Wat is volgens jouw โ€˜succesvolโ€™.
Al je antwoord geeft op deze vragen, niet alleen in gedachten, maar juist ook op papier, dan kom je verder. Dat geeft je namelijk ook de nodige doorzettingsvermogen op het moment dat alles nog niet lekker loopt. Je werkt namelijk naar een hoger doel toe en je staart je niet blind op een tegenslag op de korte termijn.
Langlopende doelstellingen kun je weer in stukken verdelen zodat je ook kleinere doelen hebt. Jaardoelen hak je in maand doelen en maanddoelen verklein je naar weekdoelen, weekdoelen zet je om in dagelijks handelen. Op deze manier werk je stapsgewijs naar je uiteindelijke doel.

3. Planmatig kunnen werken

De volgende eigenschap die je nodig hebt is planmatig kunnen werken. Je moet aan de hand van je doelen wel duidelijke voor ogen hebben wanneer je, wat doet. Het kan handig zijn om een soort planning te maken. Je schrijft voor de komende maand op wat je precies aan je website gaat doen, aan de hand van de gesteld doelen. Zo heb ik een planningslijst gemaakt op de computer wanneer ik wat publiceer. Als ik een artikel of doel afheb dan kan ik deze afvinken. Zo weet ik steeds wat ik gedaan heb en wat ik nog moet doen. Door deze planmatige aanpak hou je het overzicht en lukt het om je doelen te halen.

4. Positieve instelling hebben

Dit kan soms lastig zijn, positief blijven denken terwijl alles tegenzit. Als je negatieve reacties krijgt op iets wat je gemaakt hebt. Of een bepaalde doelstelling is niet gehaald, niet te lang bij stilstaan, maar weer tot actie overgaan. Probeer de positieve balans steeds weer te pakken te krijgen.
Positiviteit kun je ook laten doorwerken in artikelen die je schrijft. Door een positieve toon aan te slaan lezen artikelen prettig. Positieve reacties op wat anderen doen is ook prettig. Als je bijvoorbeeld een negatieve reactie krijgt en je reageert positief terug dan haal je de angel uit het negatieve en is het niet meer zo erg.

5. Tijd kunnen indelen

In het artikel ‘Webdesign en tijd’ heb ik geschreven hoe je je tijd handig kunt indelen. Je moet het schrijven , bouwen en opzetten van websites en artikelen zodanig plannen dat je niet in de stress komt, maar dat je ruim op tijd klaar hebt wat af moest. Dit kan best lastig zijn, maar het is belangrijk om hier goed mee om te gaan. Het levert je namelijk veel voordelen op.

6. Kennis van zaken hebben

Je kunt wel doen alsof je ergens verstand van hebt, maar daar gaat een bezoeker toch doorheen prikken. Je moet wel enige kennis van zaken hebben. Aan de andere kant is het niet zo dat je alles moet weten. Je kunt dingen opzoeken en vragen aan anderen. Realiseer je dat er een groep is die meer weet dan jij. Laat je daar niet door tegenhouden, maar zorg ervoor dat jij ook steeds meer kennis krijgt. Blijf dus niet hangen op een bepaald niveau maar probeer steeds beter te worden in je vakgebied.

7. Duidelijk beeld van je doelgroep

Maak voor jezelf een duidelijk beeld van de groep die je bedient. Zijn het middelbaren scholieren die maar even op je website komen of zijn het 50 plussers die veel tijd en geld te besteden hebben. Dit maakt verschil in de benadering, in de manier waarop je je publiek aanspreekt. Je kunt namelijk niet alle groepen bedienen. De ene groep haakt af bij een populaire benadering. De andere groep haakt af als je ingewikkelde vaktermen gebruikt.

Als je producten via je website gaat verkopen is het zaak zoveel mogelijk te weten te komen van de bezoekers die je wilt gaan bedienen. Dus niet alleen of het met name mannen of vrouwen zijn, maar ook wat voor werk ze doen, hoeveel ze verdienen, waar ze wonen en wat ze op internet zoeken.
Als je dat duidelijk hebt kun je met behulp van een gemiddeld persoon aan de slag gaan om je website daar op af te stemmen. Zeker weten dat je daar meer door bereikt.

2 Reacties

  1. Leuk artikel ๐Ÿ˜€

    Maar heb je hier niet al verscheidene van gepost??
    Het onderwerp komt mij wel bekend voor ๐Ÿ˜‰

    Voor de rest heb je denk ik bij punt 3 (of een ander punt) nog wel een andere artikel waarbij je op dat punt in gaat.
    Zet er links bij, net zo als bij punt 5 ๐Ÿ™‚

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *