De 7 stappen tot een website

7 stappen om je website succes te gevenAls je een website gaat maken moet je wel eerst wat voorbereidingen treffen. Je moet goed weten wat je van plan bent om je website tot een succes te maken. Zomaar lukraak beginnen en zien waar het eindigt werkt over het algemeen niet echt. Zeker in deze tijd is het juist plannen en organiseren van een nieuwe website van groot belang. De 7 stappen die nodig zijn vind je hier:

1. Bedenk wat het doel is van je website
2. Weet wat je wilt gaan aanbieden met je website
3. Weet waar je mee bezig bent als je een website hebt
4. Eenduidigheid is het sleutelwoord
5. Hoe trek ik bezoekers is de vraag
6. Wat wil ik bereiken
7. Ga aan de slag

1. Bedenk wat het doel is van je website

Zomaar lukraak een website maken is niet zinvol en zal je nooit veel bezoekers opleveren. Het is belangrijk dat je een idee hebt van het doel van je website. Dit kan zijn dat je een winkel hebt en een visitekaartje nodig hebt. Je kunt het gebruiken om je eigen hobby of interesse te promoten. Misschien heb je een sportclub die graag een website wil, allemaal duidelijke doelen.

Je kunt natuurlijk ook als doel hebben om een bepaald product te promoten of te laten zien dat je ergens goed in bent, maar uiteindelijk gaat het erom dat het voor jezelf duidelijk is wat je met je website wilt.

2. Weet wat je wilt aanbieden

In het verlengde van een doel ligt het ‘wat’. Wat wil je dat een bezoeker gaat doen. Moet hij wat gaan kopen, moet hij contact met je opnemen voor een offerte, moet hij de juiste informatie krijgen. Kortom het doel is niets zonder het wat. Je wilt iets bereiken en daar moet je website op gefocused zijn.

Mijn website is lange tijd gefocused geweest op Google Adsense. Zolang mensen maar op de advertenties klikten was ik tevreden. De focus is inmiddels wel aangepast en veranderd. Iets wat je wellicht binnenkort terug gaat zien, maar het zal meer gaan om mensen informatie aan te bieden waar ze wat aan hebben en waar ze voor terugkomen of voor willen betalen. Maar wel zodanig dat ze er ook echt wat aan hebben. Iets wat bij advertenties natuurlijk maar de vraag is…

3. Weet waar je mee bezig bent als je een website hebt

Ik ben van mening dat je ook wel enigszins op de hoogte moet zijn van HTML, CSS, SEO enzovoort als je een website hebt. Je kunt wel steeds een ander vragen om bepaalde zaken voor je op te lossen, maar als je een beetje kennis hebt van de technische achtergrond van een website, kan dat veel ellende voorkomen.

Werk je bijvoorbeeld met WordPress, dan moet je minimaal weten hoe je een plugin installeert en activeert. Maar ook hoe je een database opslaat. Het zijn geen hele speciale en moeilijke zaken, maar het helpt je zoveel sneller verder en het is een hoop goedkoper.

4. Eenduidigheid is het sleutelwoord

Zorg ervoor dat je website eenduidig is in opmaak, in layout, in de manier waarop een klant of bezoeker wordt aangesproken en hoe je bepaalde onderwerpen aansnijdt. Kortom een bezoeker moet het gevoel hebben dat de inhoud steeds klopt met het gevoel dat hij heeft als een website voor een tweede keer wordt bezocht.

Maak het allemaal niet te spannend voor een bezoeker. Meestal is een bezoeker niet erg vooruitstrevend. Een menu op een onverwachte plek begrijpt men niet. Zorg er dus voor dat hij weet waar de zoekfunctie staat en waar het menu te vinden is. Zorg er ook voor dat je de bezoeker op dezelfde manier aanspreekt. Als je begint met u en uw, ga dan niet over op je en jij halverwege een verhaal.

5. Hoe trek ik bezoekers is de vraag

Naast een sleutelwoord heb ik een sleutelvraag, Hoe trek je jouw bezoekers. Ook daar moet je over nadenken. Trek je ze door adverteren, door te bouwen aan een grote groep volgers. Doe je het opbouwen door er veel geld tegenaan te smijten of juist op een natuurlijke (= langzamere) manier.

Trek je bezoekers door zaken gratis aan te bieden, door de goedkoopste te zijn of met de beste service. Maar, vergeet dat hier nu niet, je mag nu ook wel weer een beetje onverwacht uit de hoek komen. Zorg dat mensen je onthouden. Bijvoorbeeld door een persoonlijk bedankje bij een grote aankoop via je webwinkel.

6. Wat wil ik bereiken

Ik denk dat het goed is dat je, naast je doelen voor je website zelf, ook nadenkt over wat je wilt bereiken. Waar ben je tevreden mee na een week, na een maand, na een jaar. Schrijf dat op voor jezelf en kijk of je inderdaad je verwachtingen waarmaakt. Probeer daar ook eerlijk in te zijn, op het moment dat je iets niet hebt bereikt, bedenk dan waar het fout gaat en verander dat.

Als je een mijlpaal bereikt, vier dat dan ook. Je eerste honderd bezoekers, je eerste verkochte product. Je eerst verdiende euro. Je eerste uitbetaling van Google Adsense, allemaal zaken die je moet gaan vieren om het enthousiasme te houden om door te blijven gaan

7. Ga aan de slag!

En, zoals ik wel vaker zeg, ga ook daadwerkelijk aan de slag. Je kunt alle bovenstaande punten hebben overdacht, je hebt er niets aan als je er niets mee doet. Aan het werk dus en zet hem op!

1 Reactie

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *