DMOZ: Jouw website in de allergrootste directory

Door Dave

dmozWaarschijnlijk weet jij als webmaster al dat een vermelding van jouw website in de grootste ‘open directory’ op het internet, namelijk DMOZ (Directory Mozilla), heel waardevol is. Google is een groot fan van DMOZ, en daarom ook fan van iedere site die hierin vermeld wordt.

Waarom? Omdat deze directory in zijn geheel wordt bijgehouden door vrijwillige redacteuren, en omdat het dus niet automatisch gaat. Dit zou moeten betekenen dat sites die in dmoz terechtkomen ook echt kwalitatief goede websites zijn. Natuurlijk is dat lang niet altijd het geval, maar toch maakt Google optimaal gebruik van de directory.

PageRank

Wat zijn de voordelen van een vermelding in dmoz? Dat zijn er meerdere. Je krijgt weinig tot geen traffic (bezoekers) vanuit de categorie waarin jouw site is opgenomen, dat is dus ook niet waarom je website erin moet komen. DMOZ is namelijk perfect voor twee andere dingen: PageRank en linkbuilding.

Het is bewezen dat de PageRank van jouw website aanzienlijk stijgt wanneer het je gelukt is om in dmoz te komen, klik maar eens op een paar websites in de directory en bekijk de PageRank daarvan (met bijvoorbeeld de Google toolbar). Je zult zien dat er bijna geen sites zijn met een PageRank van 1 of 2. Dit betekent dat ook jouw site zo naar PR3, PR4, of zelfs PR5 kan gaan.

Linkbuilding

Zoals ik al zei is er ook een tweede groot voordeel, namelijk linkbuilding. Er zijn vele websites die de sites uit DMOZ automatisch importeren voor bijvoorbeeld hun eigen directory. Dat is leuk, verschillende links vanaf vele sites, maar laten we eens kijken naar de grootste websites die dit doen: Alexa en Google.

Alexa.com ken je misschien al, dit is de website die informatie geeft over andere sites op het internet. Ook zij maken gebruik van de directory van DMOZ, en dus ontvang je na een tijdje een backlink van Alexa. Dat is mooi, want een link van Alexa is een hoop waard. Maar ook Google heeft een directory, gekopieerd van DMOZ, namelijk deze. Ja, dit betekent inderdaad dat het mogelijk is om een mooie link van Google zelf te ontvangen, en dat is prachtig.

Hoe kom je erin?

Nu wil je natuurlijk weten hóe je dan in die directory komt. Je hebt geluk, want ik kom met de gouden tip. Je moet zélf redacteur worden. Er zijn al genoeg webmasters die dit proberen, maar bijna niemand weet hoe je dit het beste kunt doen.

Ga naar de categorie waar je met jouw site in terecht wilt komen en kijk of er subcategorieën zijn in deze categorie. Als dit het geval is, ga dan naar die subcategorie en bekijk opnieuw of er een subcategorie is. Ga hiermee door tot er geen subcategorieën meer zijn en je in de kleinste categorie zit die dicht bij de door jou gewenste categorie staat. Onderaan staat een groene balk met de tekst ‘Word een Redacteur’. Klik erop, lees de informatie goed door en klik dan op ‘Verder’.

Vul vervolgens je gegevens in en neem de tijd om alle open vragen zo goed mogelijk te beantwoorden, beschouw het als een sollicitatie. Onderaan het formulier krijg je de gelegenheid om URL’s te noemen die je toe zou willen voegen aan de categorie waar je je voor hebt aangemeld. Noem er drie, met een objectieve omschrijving en de juiste titel. ‘Dien je aanvraag in’ en de kans is groot dat het lukt.

Wanneer je bent aangenomen voor de categorie verander je er zoveel mogelijk aan als je kunt en vervolgens geef je aan dat je redacteur wilt worden (je ziet vanzelf hoe je dat moet doen) van de categorie waar jij wezen moet.

Hoe weet je zo zeker dat dit werkt?

Ik ben zelf ook redacteur bij DMOZ, en je mag drie keer raden waarom!

Dit artikel is geschreven door Dave van Website Promoten

11 Reacties

  1. Er zit een onduidelijke paragraaf in:
    Wanneer je bent aangenomen voor de categorie verander je er zoveel mogelijk aan als je kunt en vervolgens geef je aan dat je redacteur wilt worden (je ziet vanzelf hoe je dat moet doen) van de categorie waar jij wezen moet.

    Kun je mij hier meer uitleg overgeven?

  2. @Djoey:

    Ik heb het artikel geschreven dus ik zal het even uitleggen. Met ‘zoveel mogelijk veranderen’ bedoel ik dat je zoveel mogelijk edits moet maken.

    Dat houdt in dat je websites toe moet voegen, slechte sites moet verwijderen, titels moet wijzigen etc.

    Wanneer je zoveel mogelijk hebt veranderd als mogelijk is kun je via je redacteur-dashboard op dmoz aangeven dat je ook rechten wilt voor een andere categorie.

    Is het zo wel duidelijk?

  3. Een artikel met inhoud! Lang geleden. Leuk stukje ook. Zag dat ik er niet in sta, dus dacht laat ik eens proberen. Heb alleen één probleem: ik heb werkelijk geen flauw idee onder welke categorie mijn website past.. Hmm.

  4. @ mijn vorige reactie. Heel dom, er is zelfs een speciale categorie over mijn onderwerp. Oeps :). Toch eens proberen dan.

  5. Nog een reactie er bij (jammer dat je ze niet kunt bewerken): Er is ook gewoon een mogelijkheid “URL aanmelden”. Deze heb ik eerst maar eens geprobeerd. Ik ben benieuwd.

  6. Ik heb al voor meerdere website getracht gewoon aan te melden in DMOZ via de link "URL aanmelden", maar het is me ook nooit gelukt. Waarom zeggen ze eigenlijk niet waarom ze het niet aanvaarden?

  7. En als je jezelf wilt aanmelden als redacteur, doe je dat onder je bedrijfsnaam? Of weet je dan bij voorbaat al dat het niet lukt. Daarnaast ben ik wel benieuwd hoe je vervolgens om gaat met concurenten. Weer je die allemaal?

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *