Een nieuwsbrief – 5 redenen om nieuwsbrieven te verzenden

Iedere zichzelf respecterende website heeft tegenwoordig een nieuwsbrief, maar wat is daar nu eigenlijk het voordeel van? Je kunt je bezoekers aan je binden met een nieuwsbrief, maar wat is nu effectief als je gebruik maakt van een nieuwsbrief? 5 redenen om een nieuwsbrief te sturen.

1. Nieuwsbrieven worden gelezen

De belangrijkste reden om een nieuwsbrief te versturen is het feit dat ze gelezen worden. Een nieuwsbrief verschijnt in de mailbox van een bezoeker en die zal er voor kiezen om een nieuwsbrief daadwerkelijk te lezen. Een internetpagina wordt snel weggeklikt, een nieuwsbrief veel minder snel. Dit komt met name omdat deze persoonlijk gericht is. Zeker als de gebruiker zich persoonlijk voor de nieuwsbrief heeft aangemeld.

Zorg er bij aanmelding voor dat de gebruiker zeker weet dat hij geen spam gaat krijgen. Je kunt bijvoorbeeld duidelijk aangeven bij het aanmeldingsformulier dat emailadressen nooit aan anderen worden gegeven. Emailadressen zijn waardevol.

Ook mag je vanaf 1 oktober geen ongevraagde emails meer sturen. Daarom wordt het nog belangrijker dat een gebruiker expliciet toestemming geeft voor het ontvangen van nieuwsbrieven.

2. Nieuwsbrieven als marketingtechniek

Wanneer je een mailinglijst hebt, dan kun je de nieuwsbrief voorzien van berichten en van zaken die je als affiliate kunt verkopen. Doe dit niet op een opdringerige manier, maar op een manier dat de gebruiker er ook wat aan heeft. Wanneer je zelf iets gebruikt dan loont het de moeite om dat product aan je lezers aan te bevelen omdat je zelf goede ervaringen hebt.

Doordat de nieuwsbrief goed wordt gelezen kun je over het algemeen een hogere respons verwachten dan normaal. Zeker wanneer je een goede naam hebt zullen lezers je als expert beschouwen en jouw raadgevingen serieus nemen. Dat is belangrijk.

3. Nieuwsbrieven op volgorde sturen

Je hebt nieuwsbrief hosts waarbij je gebruik kunt maken van nieuwsbrieven op volgorde. Deze techniek, ‘Follow up’, zorgt ervoor dat iedere lezer gewoon bij het begin start met de serie nieuwsbrieven. Je weet dan zeker dat iedere gebruiker alles wat je schrijft ook leest. Zo kun je er voor kiezen om 26 nieuwsbrieven te schrijven, deze om de twee weken te sturen en dan te stoppen. De mailinglijst groeit en kun je daarna gaan gebruiken voor incidentele mails.

4. Incidentele nieuwsbrieven verzenden

Incidentele berichten gebruik je om nieuwe berichten op een website te promoten. Nieuwe producten aan te prijzen en eventueel andere zaken te delen met gebruikers. Deze optie kun je samen met de vorige manier gebruiken en zodoende is de gebruiker standaard voorzien van gewone nieuwsbrieven en de actuele zaken ontgaan hem ook niet.

5. Veel bezoekers tegelijk bereiken

Met nieuwsbrieven kun je er dus voor zorgen dat je veel bezoekers tegelijk bereikt. Je weet door de hogere respons dat bezoekers je website zullen bezoeken en dat zorgt ervoor dat je minder afhankelijk bent van zoekmachines. Je stuurt een nieuwsbrief en de bezoeker komt via de nieuwsbrief op je site langs.

Een goede nieuwsbriefhost is Aweber. Voor html-site gebruik ik deze ook en het systeem is zeer goed. De kosten zijn 19 dollar per jaar maand, maar je hebt dan alle bovengenoemde opties beschikbaar. Bedenk dat een goed werkend systeem essentieel is om een database van emailadressen aan te kunnen maken. Emailadressen waarbij de mail niet in de spambox verdwijnt.

Bjorn

6 Reacties

  1. E-mail adressen die je hebt verkregen tijdens de verkoop, mag je wel zonder expliciete toestemming gebruiken. Je e-mail moet dan wel gaan over gelijksoortige producten en diensten en klanten moeten zich ook makkelijk weer uit kunnen schrijven voor deze berichten. Zie Telecommunicatie wet, art. 11.7 lid 3.

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *