Een website maken, wat is het doel?

Als je een opdracht krijgt om een website voor een ander te maken is dat een leuke uitdaging. Je begint er vol enthousiasme aan, maar op een gegeven moment loop je vast. Hoe moet je nu verder? Hoe zorg je dat je een doel hebt waar de website aan moet voldoen.

Hier heb ik een vijftal vragen voor je die je met de opdrachtgever zou moeten doornemen voordat je begint met het bouwen van een website. Deze vragen doornemen voorkomt een hoop vertraging en onduidelijkheid.

1. Wat wil je dat een bezoeker doet als hij de site heeft bezocht? Welke actie verwacht je?
2. Wat moet de bezoeker voelen als hij de site bezocht heeft, wat is zijn ervaring bij het verlaten van de website?
3. Welke drie sites vind je aantrekkelijk om te zien en verwoord eens wat je dat gevoel geeft.
4. Welke drie sites vind je niet mooi en verwoord eens waarom deze sites niet mooi zijn.
5. Wat is je budget en het ideale tijdspad?

Met deze vijf vragen geef je jezelf als designer antwoord op een aantal essentiële zaken die je helpen bij het maken van het juiste ontwerp. Te weten:

– De zakelijke doelstelling van de te bouwen site
– Het te verwachten emotionele effect dat de site oproept
– Datgene wat je eigenlijk zou moeten nastreven
– Datgene wat je eigenlijk zou moeten vermijden om door te worden beïnvloed.
– De hoeveelheid tijd die je kunt spenderen

Deze vijf punten vormen de basis voor de verdere ontwikkeling van de website die je gaat bouwen. In een eerder artikel over hetzelfde onderwerp werd door anderen aangegeven dat het ook nog gaat om de eventuele bezoeker. Dat is natuurlijk waar, maar daar heb je in deze fase van je ontwerp nog weinig kennis van en al helemaal geen invloed op.

Wellicht is een volgende stap om marktonderzoek te gaan doen, maar uiteindelijk is de opdrachtgever degene die tevreden moet zijn, de gebruiker wil straks alleen maar datgene krijgen waar hij of zij naar op zoek is, de beleving van de website, of juist de informatie vinden die de website aanbiedt. Maar daarover een andere keer weer meer.

7 Reacties

    1. Moet hij iets gaan kopen, moet hij zich inschrijven voor de nieuwsbrief, welke actie verwacht je van de bezoeker? Je bouwt meestal een site met een doel en dat is dat de bezoeker iets gaat ondernemen, al is het maar dat hij op een advertentie klikt. Met dat in je achterhoofd kun je een design maken.

  1. “Dat is natuurlijk waar, maar daar heb je in deze fase van je ontwerp nog weinig kennis van en al helemaal geen invloed op.”

    Daar ben ik het niet helemaal mee eens. In veel gevallen is dit zo, maar er zijn ook sites die een “redesign” nodig heeft, hiervan zijn de bezoekersgegevens wel bekend.
    Daarnaast heeft een beetje ondernemer zelf onderzocht in welke markt hij zich gaat mengen, dus vaak weet de opdrachtgever ook wel het een en ander.

    Daarnaast moet ik zeggen dat ik heel enthousiast ben over dit stukje, goed werk.

  2. @Daan,
    Inderdaad ligt het anders bij een redesign, al blijft het vaak een ‘gevoelskwestie’, waar je als designer wellicht meer mee moet dan alleen maar accepteren.

    Bedankt voor je compliment.

    Leuk artikel trouwens.

  3. Goed artikel!

    Moet wel zeggen dat je al zeker in de ontwerpfase rekening moet houden met de gebruiker. Deze gaat het uiteindelijke product gebruiken, dus zorg ervoor dat de site gebruiksvriendelijk is vanaf het moment dat de site online gaat.

    Als je hier geen rekening mee houdt, kan het een dure grap worden. Elke fout die je kan corrigeren tijdens het ontwerpproces bespaart je geld. Aanpassingen doen wanneer de website al online staat is namelijk een stuk duurder.

    Indien het budget het toelaat, zou je een gebruikersonderzoek kunnen overwegen met een conceptontwerp. Zeker voor webshops kan dit interessant zijn (en wellicht de omzet verhogen).

    Wellicht vijf artikelen wijden aan de vijf punten (en er wat dieper op ingaan)?

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *