Email als marketing

Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik ben fan van email. Ondanks alle social media die meer en meer bezoekers krijgen is email nog steeds populair, eigenlijk is email populairder dan ooit. Ik kijk iedere dag een paar keer in mijn mail, en veel mail die ik krijg lees ik ook. Email lees ik eigenlijk nog beter dan websites, en dat komt omdat email persoonlijk gericht is, aan mij, ik kan voorkeuren instellen van email die ik wil ontvangen en ik kan het makkelijk bewaren.

Email als marketing instrument

Email is dus bijzonder goed in te zetten als marketinginstrument. De meeste mensen reageren namelijk zo op email, zoals ik hierboven over mijzelf schetste. Je moet maar eens nagaan bij jezelf hoe vaak je jouw email bekijkt en ook beter leest dan andere zaken op internet.

Vaak komt dat omdat email kort geschreven is, meestal toch, email is persoonlijk, wat wil zeggen, het is naar jou gestuurd en het is voor jou bestemd. Email heeft daarbij het voordeel dat je niet direct hoeft te reageren, daar mag je ook mee wachten, maar als je wilt kun je echter wel direct reageren. Namelijk als er een link in een email staat, dan kun je meteen klikken en onderneem je dus actie.

Dat is dus de kracht van email. Dat weten bedrijven op internet al te goed. Zij maken gebruik van deze kracht.

Email adressen verzamelen

Dat is dus de reden waarom er zoveel bedrijven de emailadressen verzamelen. Een emailadres is een potentiele klant die van waarde kan zijn voor een bedrijf. Dit is natuurlijk op zichzelf helemaal niet verkeerd. Het is zelfs handig, ook voor de consument. Anders dan bij de reclamefolder krijgt hij of zij precies de informatie waar om is gevraagd.

Voordeel is ook dat als je bepaalde informatie niet meer wilt ontvangen, je maar 1 handeling hoeft te verrichten en je krijgt die mail niet meer. (Ik heb het hier dus niet over ongevraagde spam)
Het is verplicht dat je je als consument gewoon weer kunt uitschrijven.

Nieuwsbrief gebruiken, niet misbruiken

Zoals ik al aangaf is de email niet om constant je producten aan te bieden. Het moet meerwaarde hebben voor de gebruiker. Zo kun je bijvoorbeeld updates van je website aankondigen. Nieuwsberichten inpassen en dus ook je laatste prodcut promoten. Sommige marketeers houden het er op dat je eerst drie ‘gratis’ zaken aanbiedt en dan 1 betaald iets aanbiedt. Nou ja, ieder zijn mening daarover. Feit is wel dat het werkt.

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *