Zo gebruik je links in teksten – 10 tips!

Dit artikel is eerder geplaatst op http://insperide.nl/. Het is geschreven door Annelies Verhelst en met toestemming overgenomen.

Steeds opnieuw blijven er vragen opduiken over zoekmachine-optimalisatie die iedere keer opnieuw een antwoord nodig hebben. Naar aanleiding van mijn post over hoe je teksten beter scanbaar maakt met highlights kwam de vraag over hoe je links moet gebruiken in teksten. Links zijn immers ook een soort highlight, maar vergen toch wel erg specifieke aandacht.

Gelukkig kun je het niet heel snel fout doen, maar het goed doen is nou ook weer niet heel makkelijk. Tijd voor een lijstje tips om links op een aardige manier in je teksten te verwerken.

1. Gebruik keywords in anchortekst

Anchortekst? Right. Uitleg: dat is de tekst waar je een link van wilt maken. Meest bekende voorbeeld: klik hier. En nee, dat is niet de meest optimale tekst die je kunt gebruiken om een link te maken. Stel je hebt een pagina over ‘hippe streepjessokken’ en daar wil je heen linken vanaf je homepage, dan maak je een link die er zo uitziet: ‘Lees meer over onze hippe streepjessokken‘. Een link mag ook niet meer dan een woord of 5 bevatten, dus daarom: alleen het meest zinnige deel van de zin linken. Hoe vaker er (vanaf externe sites!) gelinkt wordt naar de pagina over de hippe streepjessokken met precies die woorden in de link, hoe beter voor de score in de zoekmachines!

2. Maak herkenbare links

De meest herkenbare link sinds het bestaan van internet is het blauwgedrukte onderstreepte woord. Maar sinds dat websites opgemaakt konden worden in de meeste vrolijke kleuren en links ook anders opgemaakt konden worden dan blauw en onderstreept, zijn links niet altijd makkelijk te herkennen. Zeg nou zelf, bij nummer 1 wilde je toch ook op het onderstreepte ‘klik hier’ en de ‘hippe streepjessokken’ klikken?

Als woorden onderstreept zijn kun je de neiging om erop te klikken haast niet weerstaan. Dat ze blauw moeten zijn is allang geen vereiste meer. Hoe komt dat? Onderstrepen legt extra nadruk op een woord en wekt de indruk dat je er iets mee moet doen. In dit geval dus klikken. Op mijn eigen site maak ik links oranje, in tegenstelling tot het zwart van de rest van de letters. Dat maakt dat een link opvalt. Zorg dan wel dat er geen andere reden is om een woord oranje te maken, of te onderstrepen, anders raken je lezers in de war. Duidelijk zijn dus!…;-)

3. Gebruik links om iets duidelijker te maken

Links zijn prima om teksten beter scanbaar te maken. Immers: links vallen lekker op! En als je dan daadwerkelijk linkt naar een nuttige pagina, intern of extern, dan is zo’n link dubbel nuttig. Maar, gebruik ze met mate. Je wilt niet overkomen als iemand die per se alle pagina’s moet pluggen of betaald wordt om zoveel mogelijk externe pagina’s te promoten.

Nog los van het feit dat teveel links averechts werken op de leesbaarheid van de tekst. Probeer er dus een mooie balans in te vinden. Nut versus leesbaarheid.

4. Plaats alleen relevante links

Misschien stating the obvious maar relevantie is alles. Plaats zo min mogelijk links naar sites waar je niks mee te maken hebt. Probeer alleen naar relevante website te linken. En die verschillen ook nog wel eens per blogpost, of pagina. Even bij nadenken dus.

En plaats zeker geen links naar dubieuze websites op je website, zelfs niet als je de link aangeboden krijgt in een zogenaamd nette e-mail, met de belofte op meer verkeer of hogere pagerank. Relevante links plaatsen zorgt ervoor dat je je bezoekers door kunt verwijzen naar interessant materiaal en dat zullen ze waarderen en belonen met hun terugkeer naar je site. Tof!

5. Link niet 10 keer naar dezelfde pagina

Je wilt vanzelfsprekend dat bezoekers en Google al je belangrijke onderliggende pagina’s kunnen vinden. Dus je plaatst op je homepage, of in posts op je blog, graag links naar andere pagina’s op de je site.

En er zijn mensen die tot in den treure dezelfde links naar dezelfde pagina’s herhalen. Buiten dat het voor je lezers irritant is, helpt het ook niet in Google. Onderzoek ernaar wees niet echt op duidelijke cijfers, maar in de waardering voor je onderliggende pagina’s neemt Google maar 1x de linkwaarde mee. Als in: stel je hebt een post geschreven en je linkt daarin 5 keer naar een andere pagina, dan telt Google niet 5x de linkwaarde, maar slechts de waarde van de link die Google als eerste tegenkomt.

Overigens bevestigd door collega-seo-er @jvaneck, anders zou ik het hier niet durven zeggen. Wel kunnen die andere links mogelijk handig zijn om je bezoekers nogmaals te wijzen op iets relevants, maar overdrijf dat niet.

6. Maak verschil tussen interne- en externe links

Dit is een beetje usability, maar daarom niet minder handig. Ik vind het zelf prettig om interne links anders vorm te geven dan externe links. Op dit blog niet gedaan trouwens, wel op mijn privéblog.

Externe links hebben daar een klein pictogram achter de anchortekst om aan te geven dat je dan naar iets externs wordt geleid. Tevens openen externe links in een nieuw tabblad, of nieuw venster, afhankelijk van iemands browserinstellingen. Verdwijn je toch niet helemaal van mijn site.

Interne links openen niet in een nieuw venster, en zijn door de afwezigheid van een pictogram dus ook te herkennen als interne link. Afijn, just details, maar misschien iets om mee te spelen.

7. Linken naar categorieën in WordPress

Er zijn wat plugins beschikbaar voor WordPress die ervoor zorgen dat er in teksten automatisch gelinkt wordt naar categorieën op je weblog. Kan heel handig zijn als je je bezoekers wilt laten kennismaken met gerelateerde artikelen in dezelfde categorie als de huidige blogpost. Hoef je tenminste niet al die artikelen afzonderlijk in het artikel te verwerken.

Een plugin die op dit vlak veel opties heeft is Simple Tags. Deze heeft ook de mogelijkheid om gerelateerde artikelen onder je blogpost te plaatsen. Kunnen mensen langer door blijven lezen, en das leuk voor je statistieken. En Google heeft een extra ingang om meer artikelen te indexeren, vooral praktisch als je een grote site hebt.

8. Niet teveel rommelen met nofollow

Er zijn afgelopen jaren nogal wat berichten verschenen over het nofollow-attribuut.

Ziet er in een link zo uit: <a href=”http://linkje.nl/” rel=”nofollow”>anchortekst</a>.

Wat het doet: tegen zoekmachines zeggen dat deze link niet belangrijk is en dus minder waarde krijgt. Dit betekent ook dat als er verder geen andere links zijn naar deze, de pagina mogelijk volledig uit de zoekmachine wordt gehouden. Tevens is het niet meer zo dat Google dan meer waarde toekent aan andere links op dezelfde pagina. De waarde van de link die een nofollow krijgt vervalt volledig.

Wel kun je nofollow prima gebruiken voor pagina’s die compleet onbelangrijk zijn, zoals een Privacy Policy, Statistiekenpagina, Linkpagina, of link naar aanmelden/inloggen voor een forum.

Wil je trouwens zeker zijn dat pagina’s uit de zoekmachine blijven, gebruik dan no-index in de meta-tags. Links waarvoor iemand betaald heeft moeten ook een nofollow krijgen, zegt Google zelf.

Ook kun je nofollow plaatsen op links die bezoekers van je site plaatsen in de commentaren. Zo voorkom je dat spammers hun site gaan spammen, extra drempel. Om de brave bezoekers te belonen zou je handmatig de nofollow van de links kunnen halen. Maar, om gewoon alle gezeur te voorkomen, plaats je geen nofollows, maar wees je gewoon wat specifieker in waar je wel en niet naartoe linkt. Savvy?

9. Regel links via sociale netwerken

Als een andere site, zoals Twitter of iets anders populairs, naar je linkt en dat zorgt voor een boel kliks en verspreiding van de link, en die link krijgt van die site een nofollow (want dat doet Twitter), dan krijg je toch extra waarde op die link.

Is een beetje krom, maar waarschijnlijk heft de populariteit van de link het nut van een nofollow gewoon op. En het voorkomt natuurlijk dat spammers diensten als Twitter gaan misbruiken om een hogere pagerank te krijgen. Met dank aan @leeffers voor deze tip trouwens.

Mijn eigen statistieken bevestigen dit trouwens wel enigszins, zo achteraf bekeken. Pas wel op met spammen op die sociale netwerken, dat blijven persoonlijke netwerken, geen plaats om je commerciële behoeftes te uiten.

10. Gebruik je gezond verstand

Sorry, heel cliché, maar wel zinnig: gebruik gewoon je gezonde verstand wat links betreft. Als je niet zeker weet of je wel of niet iets moet doen of laten, vraag het dan aan iemand met verstand ervan. En anders ga je gewoon voor datgene wat logisch lijkt. Je merkt het vanzelf als iets niet werkt of geen effect heeft. Op zich kan er weinig mis gaan, een penalty heb je niet zomaar (dat je uit Google verwijderd wordt) en die kun je weer oplossen achteraf.

Ben ik nog tips vergeten? Laat het weten in de reacties! En laat ook even weten of je hier iets aan hebt natuurlijk :)

1 Reactie

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *