Je website verkopen?

website verkopenJe hebt al een tijdje een website, maar je wilt er vanaf omdat je aan een nieuwe uitdaging toe bent. Of je wilt gewoon eens weten wat je website waard is. Natuurlijk is het inschatten van de waarde van een website niet heel simpel. Uiteindelijk is het wat de gek er voor geeft, maar er zijn toch wel een paar zaken die een verkoopprijs kunnen beinvloeden.

Inkomsten

Een belangrijk onderdeel voor het bepalen van een prijs is datgene wat je aan inkomsten genereert. Wel handig is dat dit inkomen stabiel is voor een langere periode. Er zijn mensen die hun site verkopen en aangeven dat er potentie is om 2000 euro per maand te verdienen omdat ze in twee dagen 100 euro hebben verdiend. Dat is wel waar, maar het kan net zo goed een eenmalige oprisping zijn waarna alles in elkaar valt, of, wanneer de adverteerder de stekker eruit trekt, helemaal stopt. Een stabiele periode is zeker meer dan zes maanden en misschien wel meer dan een jaar.

Bezoekersaantallen

Hoe meer bezoekers hoe beter natuurlijk, maar dan wel over een langere termijn. Dat je bezoekers aantallen de laatste drie dagen zijn verdubbeld zegt niemand wat. Als de bezoekersaantallen de laatste vijf maanden redelijk stabiel zijn gebleven maakt dat meer indruk. Laat bezoekersaantallen door een goede teller bijhouden. Bijvoorbeeld door google analytics. Deze wordt door veel website gebruikt en de cijfers zullen als redelijk betrouwbaar worden gezien.

Tijdsinvestering ontwikkelen

Er zijn een aantal zaken die je bij de verkoop kunt laten meewegen. Ten eerste de tijd die je hebt gestoken in de ontwikkeling van de website. Een eenvoudig sjabloon, zonder al te veel toeters en bellen zal niet veel geld opbrengen. Wanneer er al tijd is gestoken in bijvoorbeeld het bouwen van een aantal applicaties kun je deze tijd gerust rekenen. Handig is dan wel weer dat het een redelijk unieke applicatie is en niet een die op hotscripts gratis te verkrijgen is.

Tijdsinvestering dagelijks bijhouden

Als je een site verkoopt waarbij je iedere dag de nodige uren in het uptodate houden van de site moet steken dan kun je er minder voor vragen dan voor een site die met een uurtje per week bij te houden is. Een ander wil namelijk zo’n hoog mogelijk rendement. Zo min mogelijk werk en zoveel mogelijk inkomen. Zorg dat bepaalde onderdelen zoals het plaatsen van berichten of applicaties automatisch gaan.

Leeftijd van de site

Een belangrijk onderdeel bij het verkopen is de leeftijd van de site. Een site die zich al jaren bewijst als een goede website zal makkelijker te verkopen zijn dan een site die net gestart is. In het laatste geval zal het lijken alsof je zo snel mogelijk wilt cashen en mensen hebben over het algemeen de neiging dat ze dat een ander niet gunnen…

Domeinnaam

Een domeinnaam is van belang, maar niet van doorslaggevend belang, beter is dat de site wordt gevonden in zoekmachines. Een domeinnaam kan wel handig zijn als er veel mensen dirct de naam in de adresbalk typen, maar de meeste mensen zoeken een site tegenwoordig door de naam in de google zoekbar in te typen.

Hoeveel dan?

Je zou als volgt kunnen redeneren. Een site die langer dan een jaar stabiele (of stijgende) inkomsten heeft en een stabiel (of stijgend) bezoekersaantal genereert kan verkocht worden voor 10 tot 20 keer het maandinkomen. Wanneer dezelfde site wordt verkocht, maar dan een half jaar stabiel, dan zou het voor 6 tot 10 keer de maandinkomsten weg kunnen. Er zijn bedrijven die redeneren dat een site ook een bedrijf is. Over het algemeen gaan bedrijven weg voor drie keer een jaarinkomen. Naar mijn idee is internet een zodanig bewegende markt dat dit aan de hoge kant is.

Tenslotte

Al met al zijn er best een aantal zwaarwegende en minder zwaarwegende factoren. Natuurlijk is dit nooit een zekerheid. Er zal altijd een koper gevonden moeten worden die de prijs ervoor ook daadwerkelijk betaalt. Maar wanneer je alle zaken goed op papier hebt staan weegt dat zeker door in je voordeel en in betrouwbaarheid.

7 Reacties

  1. Voordat je een website verkoopt, wees duidelijk over waar je huidige bezoekers vandaan komen. Dit is erg belangrijk voor de toekomst van de site…

    Misschien een toevoeging aan het puntje Domeinnaam: een URL waarin je main keywords staan, scoort altijd beter.

  2. Ik ga waarschijnlijk de enige zijn maar google analytics vind ik niet goed. Eerst wel maar nu niet meer, sinds kort telt mijn teller ACHTERUIT ipv VOORUIT, stel ik heb vandaag 40 bezoekers in totaal, morgen krijg ik er 5, het totaal staat op 35 bezoekers.
    Ik heb contact opgenomen met google analytics maar zei doen er niets aan, mijn besluit: inpakken wegwezen en een andere zoeken.

    Dit even ter informatie!

    Joren

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *