Leren solliciteren….

In mijn vorige artikel schreef ik over de presentatie die ik had gehouden over leerlingen in cluster 2 die oefenen met het leren solliciteren. Dat is, zeker in combinatie met een taalstoornis niet eenvoudig.

Overigens is solliciteren voor iedereen iets waar je goed over na moet denken en wat je goed moet voorbereiden. Daar zal iedereen het wel over eens zijn. Maar hoe kun je nu met een groep leerlingen goed oefenen met solliciteren. En daarbij heb ik het over alle leerlingen…

Bij mijn presentatie was een van de onderdelen om de luisteraars aan het werk te zetten met een brainstorm sessie.
Doel hiervan was om hen mee te laten denken omdat je samen meer weet en meer kunt bedenken.

Door middel van post-its liet ik iedereen minimaal 1 suggestie opschrijven. Deze post-its heb ik bewaard en hier volgt een weerslag van wat er bedacht is…

post-its solliciteren

– In een bestaand bedrijf solliciteren als oefening
– Rollen omdraaien, laat de leerling werkgever zijn
– Maak een lijst met voorbeeldzinnen voor een sollicitatiegesprek
– Eerst oefenen in de klas of in kleine groepen
– Maak een pitch
– Solliciteren via de mail
– Oefenen met telefoneren
– Zo vroeg mogelijk beginnen, bijvoorbeeld al voor een bijbaan
– Zelf op internet filmpjes zoeken
– Elkaar filmen
– Video opnames maken is noodzakelijk
– Oefen met antwoorden en mening geven
– Opschrijfboekje gebruiken om hierin op te schrijven wat ze geleerd hebben
– Stage competentie werkboek
– Zo praktisch mogelijk houden
– Iemand uit het bedrijfsleven uitnodigen
– Externe bedrijven ook betrekken en de vraag stellen wat zij willen
– Met leerlingen meegaan naar een sollicitatiegesprek
– Groepsstage met voorbeelden
– Ex-leerlingen uitnodigen en laten vertellen/sparren

Je ziet dat er veel idee├źn zijn over hoe je solliciteren nog beter kunt inbedden in het systeem op school.
De belangrijkste gedachten die mij opvielen waren dat je zo vroeg mogelijk start met het oefenen, dat je het zo concreet mogelijk maakt en dat het bedrijfsleven direct betrokken moet worden.

Dat is vaak ook het grootste probleem. Wij als leerkrachten hebben veel tips voor onze leerlingen, maar wat wil het bedrijfsleven nu eigenlijk zelf. Waar liggen hun verwachtingen en wat willen zij terugzien bij de leerlingen.

In de komende tijd wil ik aan de slag gaan met het ontwikkelen van een eerste opzet, een soort handleiding, handboek waarmee je jezelf in beeld kunt brengen zodat je aan de hand van een soort beschrijving aan de slag kunt gaan om solliciteren in te bedden in je onderwijssysteem.

Een mooie start kun je maken met mijn gratis download waarin je zelf, of je leerlingen aan het werk kunt zetten met het maken van een pitch.

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *