MamaMarketing, je met hart en ziel inzetten!

Dana, Laura en Diana, drie vrouwen, online enorm actief, met een passie voor online ondernemen. Alledrie hebben ze hun eigen bedrijf, maar ze hebben ook hun krachten gebundeld. Samen vormen ze Mama Marketing.

MamaMarketing is een platform voor vrouwelijke webwinkeliers. Ze helpen bij het ontwikkelen van een eigen webwinkelmarketingstrategie.

Dana: “Daarbij gaan we uit van zelf-doen. Door de mens achter je merk zichtbaar te maken en je als expert binnen jouw niche te profileren, bouw je een steeds groeiende, vaste groep klanten op.”

Marketing is leuk!

Volgens de drie wordt marketing iets leuks om aan te pakken. Daarnaast is zelf-doen een stuk betaalbaarder dan een ander inhuren voor je marketing-activiteiten.

Een kleine kennismaking met de drie dames:
MMM_Ava_PolaroidDana Taberima: “Ik heb naast MamaMarketing ook een marketing communicatiebureau (Luzente Communicatie), waar ik mijn klanten (ook veel webshops) adviseer over online marketing.”

“Ik ben een beetje de nerd van de 3, en hou van statistieken, cijfertjes en code. Ik wil graag laten zien dat je daar niet bang voor hoeft te zijn (cijfertjes), maar dat je ze juist moet gebruiken omdat er zoveel informatie in schuilt waarmee je je webshop kunt verbeteren en meer kunt verdienen.”

Laura van den Brink is de webwinkelier van de drie. “Ik verkoop mijn producten – luxe sieraden voor baby’s en kinderen – met bijzondere verhalen.”

“Geen koude e-commerce, maar een persoonlijk merk dat mensen leren kennen en vertrouwen. De tools die ik hiervoor gebruik zijn nieuwsbrieven, blogposts, Twitter, Facebook, klantreviews en Instagram.”

Tenslotte Diana van Ewijk. Zij is naast doe-het-zelf-marketingcoach ook moeder en ondernemer. “Ik ben uitgever van digitale producten die het gezinsleven op een makkelijke manier mooier en leuker maken bij www.homemadehappiness.nl en www.appracadabra.nl.”

“Het leukste wat er is: een podium bouwen en daarop gaan staan! Of het nu op Twitter is, op je eigen blog, of tijdens een bijeenkomst; veel vrouwen schrikken daarvoor terug. Ik wil laten zien dat het leuk en noodzakelijk is om jezelf zichtbaar te maken en gehoord te worden. Speak up, dear!”

Een droom van veel vrouwen

Een webwinkel openen is, volgens de drie, een droom voor veel vrouwen. “Een heel haalbare droom ook: met een avondje doorwerken heb je eigen webwinkel staan. Inkopen is vaak ook geen probleem.”

“Maar dan begint het: je webwinkel staat, de schappen zijn gevuld en dan…. niks.
Ja, de buurvrouw komt eens kijken, en je moeder, en een aantal vriendinnen, maar voor de rest blijft de toko leeg.”

“Je moet de boer op, reclame maken, mensen naar je webwinkel lokken.”

“De meeste mensen denken pas op het laatste moment aan hun marketing.”

“Ze vinden het eng, of ‘vies commercieel’. Zulke webwinkels blijven leeg.”

“Niet voor niets valt het gros van de webwinkels binnen een jaar alweer om.
Zonde!”

Maar er is ook een andere kant: “Het komt ook voor dat men te commercieel gericht is. Als mensen alleen kortingsacties van je voorbij zien komen, willen ze niet meer voor de normale prijs van je kopen.”

MamaMarketing marketing

Natuurlijk moeten Dana, Diana en Laura zelf ook aan marketing doen om gevonden te worden: “Wij zetten ook vooral in op marketing die vanuit onszelf komt. We willen dialogen aangaan met ons publiek. Dat doen wij vooral via social media, en we we versturen nieuwsbrieven.”

“Daarnaast doen we ons best om goed gevonden te worden en adverteren we hier en daar wel eens wat. Je kunt ons ook tegenkomen op beurzen en markten. Daar doen wij verslag van, maar ontmoeten wij ook weer veel webwinkeliers.”

“Maar onze kracht ligt echt in de interactie met de webwinkelier. We weten wat er speelt en waar behoefte aan is. Daar proberen we dan zo goed mogelijk in te faciliteren.”

Veel nieuwe dingen

De afgelopen tijd zijn er al veel nieuwe dingen gepresenteerd. “Onze werkbladen, en werkboeken lopen goed en er blijkt veel behoefte aan te zijn. Die boeken zijn erop gericht dat je meteen aan de slag kunt en gemakkelijk de vertaling kunt maken van de ‘theorie’ naar jouw eigen situatie.”

“Je hoeft dus geen marketingexpert te worden om zelf je marketing te doen.”

“We gaan dit nog verder uitbreiden met online trainingen. De eerste (over Twitter) start eind mei.”

Daar gaan ze dieper in op de stof uit dewerkboeken, uitgebreider en met meer voorbeelden, tutorials en filmpjes. Daarnaast wordt er huiswerk gegeven, die ook besproken wordt.

Een app voor Mama marketing

“Naast de online trainingen komt eerdaags toch ook echt de app uit en willen we nog een magazine uitbrengen.”

“Ook dit jaar hopen we weer een goede samenwerking aan te gaan met de dames van Flavourites tijdens Flavourites Live!”

mamamarketing

Excelleren in je niche

Volgens alledrie liggen er nog voldoende mogelijkheden in de concurrerende markt van webwinkels:
“Alles is al eens gedaan – maar ook alles kan altijd beter.”

“Waar het om gaat is dat jij een niche vindt, waarbinnen je kunt excelleren.”

“Open een webwinkel met een uniek aanbod: alleen maar stempels, zoals Moosmade, of alleen DIY-spullen, zoals Djello, of alles voor snail mail, zoals de SnailMail-shop van Anke Vermeer.”

Zij profileert zich als expert door te twitteren over de mooie post die ze stuurt en ontvangt en door een superleuk Snailmail-magazine uit te geven – en heel slim: je kunt de dingen die zij daarin gebruikt meteen kopen.

Drie ultieme tips

Tenslotte de drie ultieme mama marketing tips.

1. Kies een niche waarbinnen je kunt excelleren. Iets waar je je met hart en ziel voor in kunt zetten, een product waar je in gelooft en waar je alles over weet.

2. Start een blog waarop je jouw expertise en passie deelt en waar je je potentiële klanten mee inspireert.

3. Deel! Op Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest, verstuur nieuwsbrieven. Neem mensen mee in het proces, bijvoorbeeld hoe iets wordt gemaakt. Laat klanten je leren kennen en geef ze een kijkje achter de schermen. Dat wekt vertrouwen en zorgt ervoor dat het netwerk van jouw netwerk ook weet waar ze moeten zijn.

Ben je eenmaal een inspirerende expert, dan is de stap om bij jou te kopen klein – en daar gaat het uiteindelijk om.

mamamarketing.nl
twitter.com/mamamarketing

1 Reactie

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *