Pers-wereld.nl, 100% PR en marketing

Elsbeth Langendonk is eigenaresse van pers-wereld.nl en bekendopinternet.nl, en sinds 2008 zelfstandig ondernemer. Destijds is ze begonnen met het opzetten van een webwinkel naast haar parttime baan en na haar eerste zwangerschap besloot ze zich fulltime te gaan storten op de webshop. Die webshop heeft ze inmiddels verkocht, maar ze heeft er wel wat anders aan overgehouden.

“In het verleden heb ik mij veel met pr & marketing beziggehouden. Voor de webwinkel ben ik ook actief de pers gaan benaderen met mijn zelfgeschreven persberichten om zo publiciteit te genereren. Omdat ik dit met veel plezier deed en de behoefte signaleerde bij andere webshops, heb ik in juli 2012 besloten mijn eigen persbureau Pers-Wereld op te richten.”

Betaalbaar in de media

“Ik wilde graag bedrijven helpen om op een betaalbare manier in de media te komen. Vanwege het succes van het pr-bureau en de drukte die dit met zich meebrengt, heb ik mijn webwinkel in augustus 2013 verkocht om mij voor 100% op Pers-Wereld te kunnen richten.”

Portret Elsbeth-LangendonkDaarnaast is Elsbeth per januari 2014 mede-eigenaar van het nieuwe bedrijf Bekendopinternet.nl. Met dit nieuwe initiatief biedt ze ondernemers een gratis website scan, geeft ze advies over het verbeteren van de online vindbaarheid van websites en biedt ze scherp geprijsde pakketten aan voor website optimalisatie.

Persbureau Pers-Wereld schrijft en verstuurd persberichten voor webwinkels, merken en fabrikanten. Door middel van het benaderen van de pers op deze manier worden veel vermeldingen gespot in de online en offline media.

“Omdat voor kleinere of startende organisaties grote pr-bureaus vaak geen optie zijn vanwege de hoge kosten, bieden wij bedrijven een betaalbare oplossing,” vertelt Elsbeth. “Naast het versturen van de zelfgeschreven persberichten van het bedrijf zelf, kunnen wij de persberichten ook schrijven en versturen tegen een laag tarief.”

Beeldbank

Inmiddels bestaat het pr-bureau ruim een jaar en werkt Elsbeth samen met diverse vaste tekstschrijvers die teksten en persberichten schrijven voor Pers-Wereld. Naast het verzorgen van persberichten en perscontacten, redigeren ze ook teksten, schrijven ze blogs en bieden ze sinds kort een Beeldbank aan waar redacties kosteloos beeld in Hoge Resolutie kunnen downloaden.

Voor een persbericht is het allereerst erg belangrijk dat er een goed bericht wordt geschreven en er nieuwswaarde is of wordt gecreëerd.

Naast de nieuwswaarde van een bericht zijn factoren zoals uniciteit, actualiteit, originaliteit, betrouwbaarheid en USP’s van een bedrijf of product belangrijk.

“Daarnaast is goed en aantrekkelijk beeld essentieel,” aldus Elsbeth: “Het beeld is het eerste waar naar gekeken wordt bij de ontvangst van een persbericht en als dit interessant is, wordt een redactie ‘getriggerd’ om door te lezen.”

Het belang van beeld

Beeld is dus het eerste wat de redacteur ziet als een persbericht binnenkomt. Daarnaast wil je natuurlijk dat veel redacties iets uit het persbericht willen vermelden in het tijdschrift, krant, blog of op een website. Elsbeth: “De kans is vele malen groter als hier professioneel beeld bij getoond wordt.”

“Het onderwerp van het persbericht heeft ook invloed. Als er bijvoorbeeld een persbericht wordt verstuurd over een nieuwe collectie of nieuw product, is het erg belangrijk dat je dit ook kunt laten zien aan de pers.”

“De Beeldbank van pers-wereld.nl is een uitkomst voor zowel redacties als voor ons zelf. Redacties kunnen voortaan direct HR beeld downloaden bij de meeste persberichten die ze van ons ontvangen. Dit scheelt veel tijd voor een redacteur, want ze kunnen direct zowel de tekst als het beeld verwerken in hun artikel.”

Voorheen moesten HR beelden altijd worden opgevraagd en dit zorgt naast extra tijd ook voor vertraging.

“Voor onze opdrachtgevers is het prettig om te zien welke redactie er beeld heeft gedownload zodat je beter inzicht hebt in eventuele plaatsingen in de media.”

Persfoto 2 - Beeldbank Pers-Wereld

Tevreden opdrachtgevers

Inmiddels heeft Elsbeth al een aardig klantenbestand opgebouwd van bedrijven die regelmatig Pers-Wereld inschakelen voor een opdracht. “Dit zorgt inmiddels al voor een vaste onderstroom aan opdrachten en inkomsten. Daarnaast merk ik steeds vaker dat tevreden opdrachtgevers mijn naam noemen bij andere ondernemers. Dat is de mooiste reclame die je kunt hebben!”

“Omdat ik onlangs de Beeldbank heb gelanceerd en een nieuwe productenpagina, ga ik binnenkort ook meer doen aan adverteren via Google Adwords en Social Media. Ook werk ik veel samen met andere bedrijven door middel van het sluiten van ‘barter deals’ en we wisselen onderling leads uit.”

“Als je op een prettige manier samenwerkt met bedrijven merk je dat er over en weer steeds vaker opdrachten worden verstrekt op basis van ‘gunning’. ”

Bekendopinternet

Bekendopinternet.nl is een website waar eigenaren van een webwinkel of website hun online vindbaarheid kunnen verbeteren. Wat moet je verbeteren aan een website om beter gevonden te worden in zoekmachines als Google?

“Omdat dit meestal geen eenvoudige opgave is en bedrijven vaak niet weten waar de goede en verbeterpunten van hun website zitten, hebben wij een gratis online website scan gelanceerd.”

Ondernemers kunnen door het beantwoorden van 5 vragen inzicht krijgen in de huidige online status van hun website. Binnen 2 werkdagen wordt een rapport gestuurd waarin duidelijk wordt uitgelegd wat de goede en verbeterpunten zijn.

“Daarmee kun je zelf aan de slag!”

“Een deel van de punten kun je zelf realiseren voor een betere online vindbaarheid en daarnaast bieden wij scherp geprijsde optimalisatie pakketten. Wij streven ernaar om het optimaliseren van websites toegankelijk en eenvoudig te maken tegen lage kosten. Dat is wat wij noemen Simple, Clear & Easy.”

Een goede tip!

Elsbeth heeft tenslotte ook wel een goede tip: “Begrijp wat er gebeurt en gaat gebeuren in de markt waarin je actief bent, blijf investeren in jezelf en in je bedrijf en behandel mensen zoals je zelf ook graag behandeld wilt worden. Op die manier zijn zowel pers-wereld.nl als bekendopinternet.nl ontstaan en ik denk dat daar de kracht zit.”

pers-wereld.nl
bekendopinternet.nl

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *