Review: Handboek Internetstrategie

handboek internetstrategieVan Duuren Media heeft een nieuw boek op de markt gebracht, Handboek Internetstrategie, met als ondertitel: ‘Over strategisch zakendoen op Internet’. De vraag is of het boek wat is en of je het dus moet gaan kopen. Ik heb het eerst maar eens gewoon doorgebladerd, want dan krijg je een idee of je er echt voor wilt gaan zitten.

Achterop lees ik al dat het boek bepaald niet geschikt of geschreven is voor beginners. Nee de HBO student behoort tot de doelgroep. Er wordt direct gesmeten met termen als Macro-analyse, Mesoanalyse, E-bussinesspositiemodel enzovoorts.

Dat schrikt mij in eerste instantie wat af, zeker omdat ik weinig bekend ben met deze termen heb ik nu niet direct de behoefte om de eerste hoofdstukken te gaan lezen, maar goed, we worstelen ons verder en zowaar komen we toch wat aangenamer leesstof tegen.

Zo gaat hoofdstuk 7 over emarketing. Hierin wordt ingegaan op de vraag hoe je je klanten kunt vasthouden. En dan gaat het over zaken die me wel interesseren, emailmarketing, blogs, forums, games en dergelijke. Al deze onderdelen worden uitgelegd en aan het einde van het hoofdstuk staan dan een paar opdrachten, zoals het een goed schoolboek betaamt.

Overigens worden de wenselijke antwoorden gegeven aan het einde van het boek, daarmee kun je een idee krijgen of hetgeen jij bedenkt wel min of meer strookt met wat het boek beoogt.

Er worden in het zwart-wit boek veel actuele voorbeelden gebruikt, wat het boek wat beter maakt. Maar de verschillende diepgravende onderwerpen die ik eerder noemde mochten er wat mij betreft uitgelaten worden. Ik weet niet wie hier op zit te wachten, maar mij kon het niet bekoren om er eens voor te gaan zitten.

Het tweede wat praktische en begrijpelijke deel heb ik wel weer met enige interesse gelezen. Er stonden weinig echt nieuwe dingen in, maar om dergelijke zaken op een rijtje te krijgen is natuurlijk wel weer handig.

Aan het einde van het boek wordt wat inzicht verschaft in de kosten van marketing via verschillende kanalen. Interessant om te zien is dat internet verreweg het goedkoopste marketingmodel is met welhaast onbegrensde mogelijkheden.

Niet gek dus dat internet meer en meer gaat over geld verdienen en strategisch ondernemen.

Ik vat samen. Geen boek voor de beginner, maar als je van wat uitdaging houdt en ook weer wat nieuwe dingen wil leren dan is het boek best door te komen. Bezie het maar als een uitdaging voor als je een paar vrije weekenden hebt, voer dan de opdrachten ook eens uit.

Wil je het bestellen, ga dan naar computerboek.nl.
Bestel Handboek Internetstrategie nu!

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *