Solliciteren voor leerlingen in cluster 2

Begin April kon ik een presentatie geven op het Simea congres over mijn onderzoek wat ik uitvoerde voor mijn studie Master Special Education Needs. Dit onderzoek heb ik vorig jaar uitgevoerd. Ik wilde dit graag delen met collega’s en andere ge├»nteresseerden vanuit cluster 2.

Wat is Cluster 2?

Cluster 2 biedt ondersteuning in het reguliere onderwijs aan leerlingen die een auditieve of communicatieve beperking hebben. Cluster 2 is niet opgenomen in de samenwerkingsverbanden vanwege de schaalgrootte en de specialistische expertise.

Aangezien ik zelf een aantal leerlingen begeleid als Ambulant dienstverlener cluster 2, in het MBO werd ik geprikkeld door de vraag hoe deze leerlingen, juist met hun communicatieve beperking een sollicitatiegesprek kunnen voeren.

Solliciteren, de ultieme vorm van communicatie

Solliciteren is, als je het mij vraagt, toch een bijzondere vorm van het voeren van een gesprek. Jezelf presenteren en je beste beentje voorzetten, in een vaak indrukwekkende ambiance, met een of meerdere mensen voor je die vaak door de wol geverfd zijn en communicatief juist heel sterk zijn.

Maar het is tevens mijn mening dat je door veel te oefenen en er de waarde van in te zien als leerling, je echt wel stappen verder kunt komen in het voeren van een goed sollicitatie gesprek.

Dat geldt overigens voor iedereen denk ik, maar daar zal ik later wel meer artikelen over schrijven!

Powerpoint presentatie

De presentatie heb ik gedaan met behulp van een Powerpoint. Deze Powerpoint, die mijn verhaal ondersteunde staat hieronder getoond. Je kunt daarin teruglezen waar ik het over heb gehad.

Aan het einde heb ik de groep aan het brainstormen gezet om te ontdekken op welke manier je solliciteren extra kunt oefenen met de doelgroep die ik hierboven heb beschreven. Een weerslag van die idee├źn wil ik in mijn volgende blog graag met je delen.

1 Reactie

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *