Start je eigen cursus website – 6 tips

Een van de manieren om geld te verdienen met je website is door er een cursus bij aan te bieden. Natuurlijk doe je dat niet zomaar en een cursus maken is een kwestie van goed plannen en een duidelijke opzet. In een zestal stappen kun je een cursus website tot een succes maken. Als je het goed doet kun je er succesvol mee zijn.

1. Bouw een relatie op met je doelgroep

Alles begint met het opbouwen van een relatie met je doelgroep. Dat kan heel goed met een weblog. Het kan ook door middel van adverteren, maar met een weblog laat je jouw expertise natuurlijk veel beter blijken. Een weblog is een uitstekend middel om te laten zien dat je verstand hebt van je onderwerp.

Veel mensen denken dat ze de beste moeten zijn in hun onderwerp om een cursus hiervoor aan te bieden. Dat zou natuurlijk handig zijn, maar het is niet nodig. Wanneer je meer aan te beiden hebt dan de gemiddelde bezoeker aan kennis bezit, dan kan deze bezoeker van jouw meer-kennis profiteren. Natuurlijk zijn er mensen die meer weten dan jij van een onderwerp, maar voor hen hoef je de cursus niet te schrijven, het gaat om de mensen die beginnen of minder ver zijn dan jij.

Wanneer je je relatie wilt versterken start je naast het weblog ook een nieuwsbrief. Dit is een middel om je expertise ook weer te laten zien en het is een sterke manier om dit te doen. Bij de lancering van je cursus kun je hier namelijk ook weer gebruik van maken doordat je de bezoekers rechtstreeks kunt benaderen met je cursus en zo worden ze potentiële klanten.

2. Geef gratis goede voorinformatie

Naast een nieuwsbrief voor je website start je een nieuwsbrief voor specifiek geïnteresseerde bezoekers. Deze bezoekers interesseer je door een of meerdere artikelen te wijden aan je cursus. Aan het einde van zo’n artikel staat een specifiek inschrijvingsformulier voor de nieuwsbrief die speciaal over de cursus gaat.

Met behulp van deze nieuwsbrief kun je een specifieke campagne opzetten om deze bezoekers te overtuigen van het feit dat je cursus iets goeds gaat worden. Zo stuur je deze leden extra informatie met behulp van bijvoorbeeld video, audio en teksten. Hierin laat je zien waar de cursus over zal gaan en hoe deze in elkaar steekt. Je geeft ze hiermee al een voorsmaakje van wat ze kunnen verwachten als ze daadwerkelijk je cursus gaan volgen.

Wat je hierin weggeeft en belooft moet je natuurlijk wel kunnen waarmaken. Dat is een punt waar het mis kan gaan, iets beloven wat uiteindelijk niet lukt. Je moet dus zeker weten dat je kunt verzorgen wat je van tevoren aangeeft.

3. Stel een start- en einddatum

Bovenstaande stappen zijn nog relatief eenvoudig te nemen. Maar toch komen er veel mensen niet tot het moment dat ze daadwerkelijk een cursus lanceren. De beste manier is om dit te doen is door een startdatum te zetten. Deze datum maak je bekend op je website en je kunt er niet meer omheen.

Door ook een datum te zetten waarop je de inschrijving stopt maak je het de bezoeker duidelijk dat er vlot actie ondernomen moet worden en dat ze niet moeten wachten tot het te laat is. Wanneer je geen eindmoment inplant dan stelt een eventueel geïnteresseerde zijn aankoop uit en meestal ook af.

4. Bepaal een goede prijs

Het kan lastig zijn om te bepalen wat je vraagt voor je cursus. Er zijn een paar opties. Je kunt een totaalprijs aanbieden. In een keer wordt de hele cursus betaald en de cursist krijgt het hele pakket ineens. Nadeel is dan dat je niet een paar lessen vooruit kunt werken, maar dat de hele cursus af moet zijn.
Een vaste prijs voor de cursus kan ook met daarbij de optie om toch iedere week een cursusdeel te ontvangen.
Ook kun je de cursus per maand laten betalen voor de duur van de cursus natuurlijk.

Beide opties zin gemakkelijk in te stellen als je paypal gebruikt. Voor betalingen met Ideal is het natuurlijk wat lastiger om een abonnement af te sluiten, daar is in een keer betalen de optie.

Tenslotte is de hoogte van de prijs afhankelijk van je aanbod. Maar toch hebben de meeste aanbieders de neiging om te laag te gaan zitten. De prijs is afhankelijk van wat jij er voor vraagt. Een cursus met een hoge prijs zal minder cursisten trekken, maar net zoveel kunnen opleveren als een laag geprijsde cursus met veel cursisten. Het hangt dus af van de groep die je wilt bereiken.

5. Zorg voor een goede beveiliging

De beveiliging lijkt een groot punt, maar dat valt wel mee. Met .htaccess is je website goed beveiligd. De cursisten hebben maar een wachtwoord nodig om de site te bezoeken. Laat ze weten dat ze dit wachtwoord niet aan anderen mogen verstrekken en dat gebeurd vervolgens vrijwel nooit.

Doordat je via de mail links stuurt naar de cursisten, waarin een url genoemd wordt die niet te raden is, voorkom je dat bezoekers andere pagina’s gaan bezoeken van pagina’s waar ze nog niet mogen komen.

6. Beloon je klanten met goede content

De inhoud van de cursus is natuurlijk waar alles om draait. Zorg dat de cursist waar krijgt voor zijn geld. Daarmee houd je de grootste groep vast. Er is altijd een kleine groep die afhaakt. Geef hen zonder problemen hun geld terug en probeer vervolgens te achterhalen waarom ze vonden dat het dit geld niet waard was.
Dit kun je vragen bij een afmelding, of zelf bepalen aan de hand het moment van afhaken, maar realiseer je, afhakers heb je altijd.

Ik ben van plan om volgend jaar een cursus te gaan schrijven rond dit onderwerp. Mocht je nu al interesse hebben, meld je dan nu aan voor de nieuwsbrief ‘Een cursus-website opzetten’.










Naam:

Email:



Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *