Webdesigner – Reclame maken

Als webdesigner zul je op de een of andere manier je ‘waar’ aan de man moeten brengen. Dat kan wel eens lastig zijn aangezien er meer mensen actief zijn als webdesigner. Hoe kun je reclame maken, wat is handig en wat juist niet. In dit artikel geef ik je een paar suggesties van mijn kant.

Adverteren op internet

Veel webdesigners kiezen ervoor om via internet te adverteren. Ze plaatsen advertenties op Google Adwords en hopen op goed geluk dat er iemand blijft plakken. Dit is natuurlijk een mogelijkheid, maar realiseer je wel dat je goed moet opletten wat je in je advertentie zet. Je moet namelijk een uniek aanbod hebben, waardoor de eventuele klant niet naar de concurrent gaat, maar naar jouw. Meestal zal dat unieke aanbod zitten in de prijs, en wel zo laag mogelijk. Er zijn wel andere manieren te bedenken maar deze is wel het meest voor de hand liggend.

Andere unieke aanbiedingen zijn bijvoorbeeld ‘complete’ pakketten, specifieke beheersing van software of speciale systemen.

Adverteren in de krant

Het kan slim zijn om te adverteren in de krant. Kies dan niet voor een landelijke krant, maar juist voor de krant in de buurt. Bijvoorbeeld een regionaal advertentie blad ofzo. Gebleken is dat de meeste klanten uit de directe omgeving van je bedrijf komen. Hiervoor geldt dat 80% van je klanten binnen een straal van 30 kilometer of minder komt. Blijkbaar vinden klanten het prettig om zaken te doen met bedrijven uit de buurt.

Uitzondering op deze regel zijn de grote jongens natuurlijk. Zij zijn landelijk bekend en hebben dus meer kans op werk van echt grote bedrijven. Ik ga er van uit dat de meeste lezers van dit artikel wat kleiner zijn.

Radio en televisie

Radio en televisie hebben als nadeel dat de groep te breed is. Als je wilt adverteren is het belangrijk dat je gericht adverteert en je doelgroep specifiek bepaalt. Het is bij radio en televisie alsof je geld tegen de muur gooit en maar hoopt dat er wat blijft hangen.

Radio zou je wel op een andere manier in kunnen zetten, bijvoorbeeld met een wekelijks half uurtje op de lokale radio kan je status als webdesigner, als expert verhogen. Dat heeft veel meer waarde dan een spotje voor veel geld op radio 1.

Met televisie is het helemaal lastig om een doelgroep te bereiken. Niet aan beginnen dus.

Mond tot mond reclame

Wellicht de meest belangrijke vorm van reclame is mond tot mond reclame. Iemand die goed door je geholpen is zal geneigd zijn om dit ook aan anderen te vertellen. Het is dus zaak om een goede reputatie op te bouwen en daar aan te blijven bouwen.

Een reputatie is ook sneller afgebroken dan opgebouwd. Hou daar rekening mee. Zeker in combinatie met de sociale media is mond tot mond reclame zeer belangrijk.
Denk eens aan twitter. Er hoeft maar een iemand negatief over je te twitteren en dat gaat het hele web over. Andersom trouwens ook.

Websites uit je portfolio

Je kunt een link naar je eigen website plaatsen vanuit websites die je hebt gemaakt. Maar let op: de klant betaalt de kant je en je moet dus altijd toestemming hebben om een link te plaatsen vanaf de footer bijvoorbeeld.

Soms zie je ook een link staan die in de broncode is geplaatst. Dit is dus geen directe link, maar iemand die een beetje weg weet met html kan de bouwer van een website wel vinden. Een voorbeeld daarvan is:

<!-- Webdesign door Simmering.nl -->

.

3 Reacties

  1. Mijn inziens zijn deze vormen van adverteren een beetje ouderwets voor webdesigners/developers (deels in de zin van het medium zoals een krant, maar ook de manier waarop). Zelf adverteer ik sporadisch, maar wel gratis door middel van het gebruik van forums. Ik haal daar een groot deel van m'n omzet mee en werkt dus voor mij. Maar wat is belangrijk?

    – Portfolio: mensen moet je kunnen overtuigen door reeds gemaakt werk. Negen van de tien keer als ik in gesprek ben met een potentiële klant, maakt deze een positieve opmerking over m'n portfolio. Dat is natuurlijk erg fijn en geeft mij vertrouwen. Daarnaast kost het me minder moeite om de potentiële klant over de streep te trekken en tot een overeenkomst te komen.
    – Etaleer je kennis: maak gebruik van forums en help anderen. Zelf zit ik op een ondernemersforum waar ik zo veel als mogelijk mensen voorzie van gratis advies over hun (nieuwe) website (met als niche de usability). Hiermee bouw je credits op, maar ook een netwerk. Na een aantal (27) posts ben ik nu in gesprek met een geïnteresseerde partij. Het heeft mij inderdaad tijd gekost, maar het gaat mij ook wat opleveren op lange termijn. Eén van mijn visies: zaaien, zaaien, zaaien en dan oogsten. Oftewel: helpen, helpen, helpen en dan kan je de vruchten plukken. Een andere manier om je kennis te etaleren is via een blog en door middel van het schrijven van artikelen. Zorg dat je gezien wordt als een expert, dan komen de klanten vanzelf naar je toe (mét budget).
    – Prijs: goedkoop is duurkoop. Dat weet iedere ondernemer; daar focus ik mij dus ook niet op. Voor kwaliteit en zeer goede service zijn mensen bereid meer te betalen (probeer ze zoveel mogelijk uit handen te nemen door bijvoorbeeld ook goed mee te denken). De onderkant van de markt is zo verzadigd als het maar kan (hobbyisten) dus focus daar ook niet op. Richt je op een hoger segment, mits je dit kwalitatief aankan (door o.a. een goede portfolio).
    – Wees jezelf: in het geval van een eenmanszaak ben jíj het bedrijf. Communiceer dan ook op de manier zoals je altijd doet. Wees jong en fris (als je dit bent) of super beleefd en chique (als je dit bent). Doe je niet voor als iemand anders, ook niet op social media. Mensen mogen je of mogen je niet. Als ze je niet mogen, dan is dat jammer. Komen ze er daarentegen later achter dat je je al die tijd hebt voorgedaan als 'iemand anders', voelen ze zich wellicht belazerd en daalt het vertrouwen in je. Een eigen identiteit is dus een pré en zorg dat je jezelf op de kaart zet.

    Deze punten werken voor mij, wellicht een beetje 2.0 adverteren. Ik vind dat je als internetondernemer mee moet gaan met de tijd en niet moet blijven hangen in 'oude' media (maar ook creatief moet zijn op de manier waarop je adverteert). De 'jongere' generatie ondernemers zullen niet de krant openslaan om op zoek te gaan naar een websitebouwer. De 'oudere' generatie wellicht wel. Je moet je dan afvragen (als websitebouwer): wil ik de 'oudere' generatie als mijn klant? Zo ja, dan moet je inderdaad op de ouderwetse manier adverteren. Maar denk er ook even aan dat de oudere generatie vaak niet veel van internet afweet, wil je ze nu nog steeds als klant?.

    Zelf wil ik graag (jonge) dynamische ondernemers (met een groot netwerk) als klanten die het nut van een goede website inzien, zodat ik ook in de toekomst wellicht samen kan werken of nog eens iets voor ze kan betekenen.

    Wat denken jullie?

  2. Mee eens Quinten, goed onderbouwd ook en ik denk dat je gelijk hebt qua oude en nieuwe generatie adverteren. Alleen hoef je de oude manier niet uit het oog te verliezen. Ik krijg bijvoorbeeld wel klanten via de tradionele wegen, dus het is voor een ieder verschillend en volgens mij moet je doen wat het beste bij je past.

  3. Ik ben het ook met Quinten eens. Ik ben mijn diensten als webdesigner pas beginnen aanbieden op het internet en maak vooral gebruik van zoekertjeswebsites om bekendheid te creëeren. Ik krijg via deze weg een aantal klanten en ik houd mijn prijs op de juiste hoogte om een kwalitatieve website te kunnen garanderen.

    Ik merk dan wel dat een aantal potentiële klanten moeten afhaken en dat vind ik spijtig want zoals je al zegt Quinten:"Goedkoop is duurkoop". En ik hoop dat opdrachtgevers beter gaan beseffen dat het vooral ook geldt bij webdesign.

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *