Een nieuwsbrief maken voor beginners in 2024

Stap voor stap handleiding Email marketing

In deze stap voor stap handleiding ga ik je leren hoe je aan de slag gaat met een nieuwsbrief.

Ik ga je laten zien:

– Welke email marketing provider je kunt kiezen
– Wat je moet doen om nieuwsbrief leden te krijgen
– Hoe je lezers voorziet van interessante content
– Wat je moet doen om ook daadwerkelijk je nieuwsbrieven gelezen te krijgen
– Wat een nieuwsbrief je website kan opleveren

Toen ik net begon met mijn eerste website had ik daar een formuliertje op staan en daar vroeg ik aan mensen om hun emailadres. Wanneer ze dat invulden dan kreeg ik een mailtje met daarin het mailadres wat mensen hadden ingevoerd.

Deze early-birds kregen geen bevestigingsmail van mij, ook moesten ze hun eigen mailadres niet bevestigen. Ook schreven ze zich niet echt in voor een nieuwsbrief.

Nee, ik had hun mailadres en ik dacht dat het een goed idee was om deze mails te verzamelen en ze af en toe een bericht te sturen, gewoon via mijn eigen computer, vanaf mijn persoonlijke mail.

Alles is tegenwoordig anders. We hebben de anti-spam wet, je mag niet meer zomaar mail sturen en de meeste internetproviders laten je echt niet meer zomaar 1000 mailtjes tegelijk sturen naar je hele adressenbestand.

En als je dat al doet dan is maar de vraag wat er aan komt en wat er in het digitale zwarte gat verdwijnt. Je hebt geen idee.

Email Marketing Provider

Vandaar dat ik een paar jaar later overstapte op een betaalde email marketing provider. Zo’n email marketing provider neemt je een hoop werk uit handen.

1. Emailadressen worden verzameld via automatische formulieren
2. Er wordt automatisch een bevestigingsmail verstuurd
3. Er wordt automatisch een bevestiging van de mail gevraagd
4. Mailadressen die niet (meer) bestaan worden uit de database verwijderd
5. Alle mailadressen kunnen vrijwel gelijktijdig benaderd worden
6. Er wordt voldaan aan de eisen van de internationale spam wetgeving

Je zult begrijpen dat dit allemaal niet (helemaal) voor niks gaat. Zoals je voor je website hosting betaald zul je ook moeten betalen voor email marketing. Echter, goede emailmarketing levert het tienvoudige (soms wordt beweerd het 3800 voudige) aan rendement op. Er wordt gezegd dat een nieuwsbrief lid ongeveer een euro per maand kan opleveren als je het goed aanpakt.

AWeber en Mailchimp

Welke nieuwsbrief provider moet je dan kiezen? Er zijn er verschillende. Ik heb zelf voornamelijk gewerkt met AWeber en met Mailchimp. Beide partijen leveren een prima dienst. Voor de goede orde heb ik de belangrijkste zaken even op een rij gezet voor je.

AWeber versus Mailchimp emailmarketing providers

Zoals je ziet gaat mijn voorkeur net een beetje meer uit naar Mailchimp. Maar dat is echt wel persoonlijk. Wat mij betreft test je beide uit en maak je dan een keuze. Voor beide providers geldt dat je gratis kunt proberen.

Laat bezoekers zich aanmelden

Als je eenmaal een keuze hebt gemaakt moet je mensen zover zien te krijgen dat ze zich aanmelden voor je nieuwsbrief. Eerder schreef ik al dat je ze een goede reden moet geven, bijvoorbeeld een gratis Eboek.

Op je site moet je ze ook opmerkzaam maken op de nieuwsbrief. Dit kan door bijvoorbeeld de rechter of linkerzijde te gebruiken waar mensen dan een klein formuliertje zien om zich aan te melden.

nieuwsbrief aan de zijkant

Een aantal jaar was de trend om via een popup mensen zich te laten inschrijven. Dit werkt zeer effectief, maar bezoekers kunnen het niet altijd waarderen. Daarnaast gaan er geruchten dat Google dergelijke popups ook wil gaan afstraffen…

nieuwsbrief popup

Inmiddels zien we ook een paar nieuwe manieren opkomen, zoals het verschijnen van een aanmeldformulier boven de eigenlijke blog. Deze schuift als het ware tussen de kop en het eerste bericht van je blog in.

nieuwsbrief bovenaan een blog

Een aantal websites gaat nog verder, zij vullen je hele browser met een aanmeldformulier. Dit formulier komt als het ware bovenaan de gehele website te staan. Neem maar eens een kijkje op digital-photography-school.com

Daar verschijnt na enkele ogenblikken dit scherm.

hele-scherm-nieuwsbrief

Een wat vriendelijke optie is het plaatsen van links in je tekst. Iets wat ik zelf veelvuldig gebruik. Mensen lezen mijn artikelen en hebben dan interesse in iets wat ze lezen. Vervolgens kunnen ze, wanneer ze klikken, hun emailadres achterlaten. Doen ze dat niet, ook prima.

De gedachte hierachter is dat wanneer je al een keer klikt, je al een intentie hebt. De drempel om dan je gegevens achter te laten is daarmee kleiner geworden.

Door daarna een popup te laten verschijnen waarin aangegeven wordt dat je al half op weg bent om het eboek te krijgen, maakt de stap om je gegevens in te vullen nog kleiner. Bij 50% ben je namelijk al ver genoeg op weg om er maar helemaal voor te gaan (dat is de gedachte…)

popup 50 procent

Hoe voorzie je lezers van interessante content.

Wanneer een bezoeker zich heeft aangemeld ontvangt hij bijvoorbeeld je gratis eboek of een gratis videotraining die je hebt gemaakt. Daarmee is het allemaal niet klaar. Nu moet je aan de slag met het maken van goede content.

Bij de email marketing provider die je hebt gekozen (zowel Mailchimp als AWeber heeft deze optie) kun je een follow up serie maken. Hiermee kun je automatisch een serie emails sturen die bijvoorbeeld een keer per week wordt verzonden.

Dus iemand meldt zich aan op maandag en de week erop op maandag komt er een email, de week daarop een tweede en de week daarop een derde. Deze serie staat dus los van je ‘gewone’ nieuwsbrief met links naar je laatste artikelen.

Iedereen die zich inschrijft voor je nieuwsbrief krijgt deze serie. Je hoeft dus niet bang te zijn dan ze, als je wat minder inspiratie hebt een paar weken, er helemaal niets naar je nieuwsbrief lezers toe gaat.

Toen ik dit deed voor mijn eerste site deed ik dit eens per maand. Dat ging automatisch. Dit waren zeer uitgebreide emails over het bouwen van websites met HTML en CSS. Hier had ik er 24 van, dus hiermee kon ik mijn nieuwsbrief lezers 2 jaar lang zonder problemen voorzien van goede content.

Door dit ook te communiceren was er weinig reden om je weer af te melden voor deze nieuwsbrief. Je zou maar iets missen…

Een follow up serie en de gewone nieuwsbrief

Naast die maandelijkse vaste nieuwsbrief schreef ik eens per twee weken een gewone nieuwsbrief. Hier linkte ik naar artikelen die waren verschenen en schreef ik nog eens wat extra’s, bijvoorbeeld een cursus die ik had ontwikkeld of een eboek wat ik goed vond.

Het was overigens vooral gericht op het geven van goede, inhoudelijke en kwalitatieve content met af en toe iets om te verkopen. Op dat laatste leggen de meeste ondernemers die nieuwsbrieven versturen echter wel de nadruk.

Maar de regel is dat je eerst vijf keer iets moet geven en dan 1 keer iets kunt vragen. Mensen prikken er namelijk doorheen als je er alleen maar op uit bent om iets te verkopen. Dat willen ze niet.

Voorzie je nieuwsbrief dus van dezelfde kwalitatieve informatie als je website.

En hoe zit dat dan met een webwinkel?

Ten eerste is een webwinkel iets anders dan een blog, mensen weten dat ze kunnen verwachten dat er aanbiedingen en kortingen in een nieuwsbrief staan van een webwinkel.

Maar ook daar mag je iets vertellen wat informatie geeft. Of geef bijvoorbeeld eens een gratis print PDF weg, of deel iets persoonlijks. Daarmee bouw je vertrouwen op en leren mensen jou als ondernemer kennen. Helemaal niet erg. Tenslotte koopt men liever van iemand die ze een beetje kennen, dan van de totale onbekende.

Het is niet voor niets dat de mails van grote bedrijven, zoals Ikea of Zalando door zogenaamde echte mensen wordt geschreven. Kijk maar eens in je mailbox: Anne van Zalando, Anki van Ikea. Deze mensen bestaan niet echt, maar het maakt de mail wel veel vertrouwder.

Anki van Ikea

Het belang van een nieuwsbrieflijst voor jou

Tenslotte, je kunt heel veel uit een nieuwsbrief halen. Door vertrouwen te kweken krijg je een band en kun je producten die je zelf maakt gaan verkopen. Denk bijvoorbeeld aan een eboek of een online cursus. Zorg dat je investeert in je nieuwsbrief, het levert uiteindelijk alleen maar op.

Betrokken mensen die graag willen lezen wat jij te melden hebt! Beter kan het niet worden.
Op dit moment ben ik bezig met het maken van een video cursus over het opzetten van een nieuwsbrief met behulp van Mailchimp. Mocht je interesse hebben, meld je dan aan voor mijn nieuwsbrief (ja het kwam er toch een keertje van dat ik dus ook mijn nieuwsbrief promoot).

Op dit moment krijg je daar mijn gratis emailcursus bij!

Ik geloof je heus wel!

Je zit echt niet te wachten op weer een saaie nieuwsbrief...
Met allerlei oninteressante informatie.
Maar echt, als je mijn mails probeert, dan beloof ik je te helpen met 20 niet zo voor de hand liggende exclusieve email marketing tips! Zodat jij een ge-wel-dig-e nieuwsbrief kunt lanceren! Proberen? Meld je hieronder aan!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *